Slutkörd och hög

Ettårsdag. Det händer bra saker. Jag har äntligen fått plats i anstaltens lärocenter.
Det är på lätta fötter jag går genom fuktiga kulvertar mot skolan. Lukten av källare tonar bort när vi slussas via ett trapphus in i byggnaden som är nyrenoverad.
I lärocentret jobbar vanliga civila lärare. Efter ett år omgiven av plitar vars enda motivation varit att göra min tillvaro vidrig blir mötet med dessa vanliga människor en lättnad. Jag får tre timmar om dagen då jag inte behöver vänta mig det absolut värsta av min omgivning.
Tiden går som en elvisp. Efter timmarna i skolan går jag till gymet. En meditativ halvtimme på löpbandet följs av 45 ursinniga minuter med vikter. Under nervarvning och stretching tänds en hunger som gör all mat god. Även kriminalvårdens gift.
Min kropp vibrerar, slutkörd och hög på endorfiner, när plitarna låser in mig klockan 19:45. Fyra väggar och en låst dörr är inte ensamhet och ångest. Det är 12 fridfulla timmar långt ifrån mina blåklädda antagonister. I min säng, fylld av papper, pennor, böcker och en fjärrkontroll, sluter jag mina ögon och somnar. Fri.

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0