Veckans brott

Jag såg delar av SVT:s ”Veckans brott” för första gången alldeles nyss. Vanligen undviker jag TV-program som ”Veckans brott”, ”Efterlyst” och ”Cops”. I min värld är det fiendepropaganda.


Jag fastnade i programmet för att de följde en kille jag har suttit inne men från att han muckade och några månader framåt. Redaktionen kom i kontakt med honom via organisationen X-Cons som arbetar med att hjälpa fängelsekunder att ordna upp sina liv.


Från fängelset fick min före detta granne en täckjacka och en spark i häcken. Socialen lovade honom ekonomiskt stöd men svek alla löften så när som på ett par matkuponger. Leif GW Persson kommenterade min kamrats utsikter att klara livet på utsidan med att riva i sitt inte så lite flottiga hår, sucka djupt och svamla om att han var sin egen värsta fiende. Det kan vara svårt för Leif GW att se världen i annat än svart och vitt efter alla år vid polisen.


Jag menar att min kamrats värsta fiende är de sociala myndigheter som gång efter annan levererat björntjänster istället för att hjälpa. Vidare på listan över fiender värre än den egna personen följer åklagare, advokater, domare, nämndemän, poliser och kriminalvårdspersonal. Min kamrat har åkt in och ut ur landets gladiatorinternat sedan unga år. Anledningen är i grund och botten att han har självmedicinerat sin ADHD med amfetamin. Inbrott och stölder har följt naturligt i den livssituation som uppstått.


Min uppfattning är att personer som finner inre lugn av amfetamin ska få det som medicin. Hur man än vrider och vänder på det är fängelse, täckjacka och spark i häcken inte ett fungerande sätt att anpassa missbrukare till ett ordnat liv i samhället. Ur det perspektivet skulle man kunna säga att min väns fiende är lagen.


Ovan nämnda kamrat ser jag som en representant för en stor grupp människor som inte är hopplösa fall samtidigt som de tycks vara i behov av stöd och hjälp för att klara livet utan att spåra ur i orgier av droger och brott. Sämre lösning än kriminalvård och täckjacka kan jag inte komma på utan att hamna i tankegångar om Needle park och Auschwitz.


Kanske skulle amfetaminmissbrukares fängelsestraff innehålla ADHD-medicin och psykolog?
Kanske borde det som kallas utslussning innehålla något mer än en spark i häcken?Kanske borde någon beläst och förhållandevis klok person som Leif GW propagera för en lösning som inte enbart innefattar straff och pina?
Som polisväsendets främsta propagandaverktyg borde han vara intresserad av att minska brottsligheten, eller?
Kanske hans funktion går ut på att säkra så mycket anslag som möjligt åt polismyndigheten?
Kanske rättsväsendets huvudsakliga uppgift är att varna om sin egen existens?
De värsta brottslingar jag har träffat har arbetat med att ”upprätthålla lagen”.


/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0