Isolerad igen...

Fredag kväll just innan inlåsning tittade avdelningens förtroenderådsordförande in till min cell.
"Du, det blir troligen en P-50 imorgon, bara så du vet"
Jag garvade och frågade vad som hänt.
"Ah, en plit fick lite vatten på sig nyss. Och du, ingen här går på några förhör. Vi säger bara att vi inte har något att säga."
"Funkar för mig", svarade jag och tänkte att den lösningen troligen är den allra smidigaste för alla parter.
P-50 innebär att hela avdelningen hålls isolerade i cellerna. Paragrafen används när det är stökigt på något sätt och ingen enskild intagen kan hållas ansvarig.
"Lite vatten" var enligt beslutet som delgavs mig under kommande förmiddag "en hink med vatten". Dessutom misstänkte plitarna att en intagen hotats bort från avdelningen. En utredning hade påbörjats och alla skulle hållas "i avskildhet" tills den var klar.
Jag har inte hunnit lista ut hur allt fungerar här eller hur personalen behandlar sina fångar. Mitt första intryck har varit mycket positivt i jämförelse med hur det var på min förra anstalt. Att något är sjukt står klart. Vad lär jag snart bli varse. Än så länge har jag inte rapporterats för någon misskötsamhet men efter två dygn bland andra intagna sitter jag isolerad igen.

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0