Schizofreni och rättshaveri

Roger Borniche beskriver sin (fiktiva?) karaktär René la Canne (1975) som en man som inte har någon moral. Det franska rättsväsendet utsatte honom för orättvisor som gjorde honom besatt av tankar om hämnd. René dolde bitterhet och hat under ett charmerande yttre vilket gjorde honom exceptionellt farlig. Han såg sig själv stå helt utanför samhället och föraktade tro på rättvisa. Det enda han själv sa sig tro på var kontanter.


”René la Canne levde livet som om det handlade om ett schackparti mot en omänsklig motståndare. Denne motståndare kan René kalla samhället, lagen, konventionerna eller till och med snuten, det spelar ingen roll. Han ser bara kombinationen som ska göra monstret schack och matt.”
(Borniche, 1975)


Det finns en René inneboende hos de allra flesta fångar. Förmågan att dölja bitterhet och hat med charm varierar givetvis, liksom förmågan att se kombinationer som ställer monstret i schackmatt. Det spelar ingen roll. En av tomtarna på loftet heter René.


Jag hade en René som kämpade om platsen bakom spakarna långt innan jag såg insidan av en anstalt. Denna René har fått rikligt med näring genom livet men andra mer socialt anpassade personligheter har hållit den saten i schack.


Sedan två år tillbaka är det René som sitter vid spakarna samtidigt som han ger övriga personligheter livsuppehållande stimulans med böcker och fantasi. Periodvis liknar dessa aktiviteter panikartade återupplivningsförsök med hjärtmassage och konstgjord andning. Medan mitt intellektuella jag ligger i dödskramper hålls René sysselsatt.


Jag tror inte någon av mina personligheter är här med livet som insats. Vissa ligger i och för sig i koma, men att ha delar av sin personlighet på vila tror jag är sunt. För stunden frodas René, dopad av omgivningens vansinne. Förhoppningsvis får han en lång och välförtjänt vila ganska snart. Till dess får han på sin höjd några softa timmar medan ett annat jag styr iväg på besök eller permission.
Som inlåst är det svårt att komma ihåg hur obetydlig kriminalvårdens roll är i verkligheten. När allt är ett rättshaveri är det svårt att komma ihåg att René faktiskt är en rättshaverist. ’


Zzz


/Storebror


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0