En riktig människa

"Men det var en riktig människa va? Alltså ingen plit?", frågade Lillasyster när vi pratade i telefon härom dagen. Vi garvade. Under samtalet hade jag berättat om nattliga visitationer. Jag och Kikki hade ringt på vakt vid halv elva-tiden en kväll för att bli utsläppta på toalettbesök. Vakterna kom snällt men de passade på att röja igenom våra celler. Det är verkligen inte ok. Jag kom undan med den kränkning det innebär att bli våldgästad mitt i natten. Kikki tvingades strippa och fick sin cell skövlad.
Samtalet gled över på gårdagens urflippade Yogapass. Instruktören var en lugn dam som redde ut situationen på ett formidabelt vis. Lillasyster tyckte nog det lät otroligt att någon kriminalvårdspersonal skulle hantera bångstyriga fångar på ett sansat och proffessionellt vis. Så otroligt att hon var tvungen  att fråga: "Men det var en riktig människa va? Alltså ingen plit?". Mycket riktigt var det en riktig människa. Ingen riktig människa jobbar som plit, eller som en av yogaklassens smällfeta pundare uttryckte det: "En plit är en person som är för lat för att jobba och för feg för att stjäla".

/Storebror

Kommentarer
Postat av: niklas

Underbar definition på plit :)

2009-12-16 @ 09:56:48
Postat av: Lina

Storebror.

Tack för vykortet. Ska ta mig tid att läsa igenom detta under julen.

//HIK-Lina

2009-12-16 @ 15:26:25
Postat av: Indian

"En plit är en person som är för lat för att jobba och för feg för att stjäla" Spot on!!

2009-12-17 @ 19:14:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0