Yrkesgruppen Plit

Jag kan inte sluta fundera. Det är yrkesgruppen plit jag inte lyckas begripa. Börja tidig morgon. Uniform. Ful sådan. Alla, utan undantag, har fula skor. De plitar som har hår har en usel frisör alternativt kluvna toppar. Nio av tio är kraftigt överviktiga. Dagens första uppdrag: Släppa ut "klienter" ur celler. Vissa "klienter" ska på urinprov. Väcka dem och berätta detta. Inte släppa dem med blicken. Följa nyvaken och förnärmad "klient" till urinprovsrum och titta på när denne naken urinerar i en plastmugg. Förpassa urin från platsmugg till provrör. Märka. Skicka till SKL. Nästa klient.
Att jag tänker på detta beror på Ormen. I lördags när han väcktes 08:00 tröttnade han.
"Du ska på urinprov" besvarades med "horunge" och Ormen skickades på isolering. Idag har han spenderat 4 dagar på galonmadrass i en cell utan radio och TV.
Jag undrar om pliten känner sig duktig? Undrar om han känner att han skipat rättvisa?
Undrar om han känner att han vårdar en kriminell? Yrkestiteln heter ju Kriminalvårdare. Som jag ser på världen är personer som denna plit värsta sortens brottslingar. Som de tycks se på världen är de samhällets stöttepelare. Det finns inget utrymme för kompromisser.
Vi hatar varandra. Vården tar.

/Storebror

Kommentarer
Postat av: M

att isolera ngn för en sån grej låter oproprtioneligt. Hur tycker du de borde hantera det? Vad hade du/ni gjort om de sagt så till er?

Spännande och intressant att följa din blogg.

2009-12-02 @ 22:07:49
Postat av: L.

kan även meddela att tystnadsplikten tydligen inte heller är glasklar för dessa "fångvårdare". fika med en ny bekantskap och en diskussion ang mitt tidigare efternamn dök upp. tydligen visste en kompis till bekantskapen, som är plit till yrket, att min far tidigare suttit i västervik och att han var "en jävla typ". behöver jag tillägga att jag satte kaffet i halsen och drog?...

2009-12-05 @ 11:44:14
Postat av: Storebror

Hej M!

Om jag mot förmodan skulle skulle kliva in i en plits sovrum 08:00 en lördagsmorgon för att tvinga denne att omgående ta sig ur sängen ner till ett rum i källaren, tvinga denne att strippa och kissa i en kopp medans jag tittar och pliten som reaktion på detta kallar mig horunge får vi veta hur jag skulle reagera.

Jag tycker att intagna ska slippa lämna urinprov under helger. Okvädesord kan man hantera genom att uttrycka sitt missnöje över det ovårdade språket. Så gör jag.

/Storebror

2009-12-07 @ 11:41:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0