Strumpor - inte underkläder?

"En musikproducent i fängelse överklagade kriminalvårdens beslut om att han hänvisas till den synt som finns i fängelset - en leksakssynt. TT" (Metro 6/10-09)

När jag såg detta i tidningen blev jag lite förvånad. Inte för att "musikproducenten" blev hänvisad till en leksakssynt, utan för att det hade ett sådant nyhetsvärde att det kom med i tidningen. Nästan varje gång jag pratar med min storebror hör jag om avslagen, och överklagandena.
Jag köpte ett par Adidas-skor och skickade in till honom. Trots att man han rätt till ett par egna skor fick han avslag med motiveringen att det inte var gymnastikskor. Storebror överklagade och förklarade att det var just gymnastikskor det var. Efter ett antal veckor fick han in sina skor.
Storebror är en duktig tecknare. I häktet hade vi lämnat in teckningspennor. Dessa har han nu blivit fråntagen med motiveringen att de kan användas som vapen. Han får i stället använda de pennor som anstalten tillhandahåller. Går inte de pennorna att använda som vapen, undrar jag?
"Det är som att ge en hårdrocksgitarrist en leksaksgitarr" stod det i Metro. Bristen på kunskap och förståelse, i kombination med ointresse, maktmissbruk, småaktighet och respektlöshet resulterar i ett avslag och med en hånfull hänvisning till det som anstalten tillhandahåller.
Det är enklast att säga nej. Förhoppningsvis orkar inte någon bestrida ens beslut. Det är små små människor som äntligen får bestämma över någon. Med en skev verklighetssyn där allt är svart eller vitt. Man är bra eller dålig, reko eller skurk, och förtjänar därefter. Kanske Kriminalvården skulle våga ställa högre krav på sin personal?
Alla avslag och överklaganden är vardagsmat inom Kriminalvården. Storebrors lista kan göras lång. De gör sig ingen möda att tillgodose några positiva intressen hos internerna. Ändå säger man sig bedriva "vård" för att förebygga fortsatt brottslighet och minska de skadliga effekterna av inlåsningen.

Vidare strider Storebror nu för att få använda sina egna strumpor. Avslaget motiverades med att "strumpor inte är underkläder".

/Lillasyster

Kommentarer
Postat av: STE

Visst låter det här jättetrist men inte särskilt överraskande i mina öron. Tyvärr är det väl just möjligheten till maktmissbruk, respektlöshet och ibland chansen att få slå nån på käften som gör att de här små människorna säker sig till yrken som polis, plit, dörrvakt m.m.

Absolut tråkigt och inte någon vidare PR för berörda myndigheter. Men som sagt, föga förvånande.

2009-10-14 @ 12:25:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0