Goda grannar

Förtroendepositionen som avdelningens städare innehas av en figur med smeknamnet Slemkäft. Kriminalvården tror att han städar 15 timmar i veckan. Verkligheten är en annan. En gång i månaden doppar han grejen man dammtorkar golv med i en skurhink full med vatten och en överdos toalettrengöringsmedel. Sörjan smetar han ut över avdelningens linoliumgolv vilket resulterar i en stark lukt som påminner om en kemilektion som spårat ur. När golvet torkat någon timme senare återstår en hinna av något som förvandlats till klister. Bedrövad över att någon redan hunnit skita ner hans rena golv undviks städproceduren extra länge, innan den upprepas med samma resultat.
Slemkäft kallas han för att han småäter konstant. Personlig hygien sköts med samma framgång som städjobbet så han är rejält kladdig runt munnen.
Slemkäft bor granne med "Nosinan". Med hänvisning till www.fass.se kan jag berätta att han kallas så efter bieffekterna av en medicin med samma namn. De båda bor grannar med avdelningens äldste - "Skjuts in i ugnen". Han stred för tyskarna under andra världskriget. Under sin senaste och troligen sista permission stred han med sin fru. Hon fick en yxa i knoppen.
- Aj, sa hon, sen var det över, är allt han har sagt om saken.
I nästa cell bor "Caveman". Han pratar ett eget språk bestående av grymtningar som han skrattar åt för sig själv. Caveman har långt grått hår som han tyglar med ett pannband av Torkypapper.
Så har vi Skägget, Lord of War, Kikki Danielsson, Mordbrännaren och Kniven. Några har jag glömt. Resten umgår flitigt med varandra med "Skjuts in i ugnen" som undantag.
Nästan alla spelar poker. Allsköns sopor tjänstgör som marker. Då kontanter inte existerar i fängelsevärlden betalas spelskulder med telefonkort. Mordbrännaren har skulder till hela avdelningen.
Friheten att kunna välja umgänge känns avlägsen. Jag har alltid haft de mest fantastiska människor i min omgivning. Här är det annorlunda. Här har jag En vän som faktiskt skulle vara det även om jag kunnat välja. Resten tål jag nätt och jämt. Det faktum att vi kommer att spendera en hel del tid tillsammans gör att vi håller freden så långt det är möjligt.

/Storebror

Kommentarer
Postat av: Stenberg

Tack för ännu en faktiskt ganska underhållande inblick i din vardag, om man nu kan kalla det för vardag. Förstår att de förmodligen inte alltid känns lika underhållande där inne.

Jag blev dock nyfiken på Kikki Danielsson och skulle gärna höra mer om honom eller åtminstone en förklaring till det smeknamnet.

Hoppas att vi ses snart.

/Stenberg

2009-10-19 @ 16:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0