Konspiration

-Ska jag äntligen få plats i skolan?
Det är tisdag morgon och en Lasse från Lärocentret har just knackat på dörren till min cell.
Lite farbror Barbro - mysig med skägg och stickad tröja. Han svarar: -Visst finns det plats, men du har väl varit lite ambivalent med den frågan.
Jag förklarar att jag gjort allt och lite till för att få komma ner till Lärocentret och studera om dagarna. Min fantastiska syster har hjälpt mig att sköta distansstudier på Mittuniversitetet medan anstalten gjort sitt bästa för att distrahera mig.
-Menar du att någon har sagt att jag inte längre var intresserad av att studera? frågar jag.
-Ja, vi fick veta att du inte längre var intresserad för några månader sedan, så jag blev lite förvånad när jag såg ditt namn nu igen, svarade han.
En sjuveckors personutredning på Kumlas riksmottagning som konstaterar att Kriminalvården bör se till att jag ges möjlighet att studera fick placeringsenheten att sätta mig på denna anstalts långtidsavdelning för studerande fångar. Meningen var såklart att jag skulle få plugga. Nu är det tyvärr så att Kriminalvårdsinspektören som ansvarar för denna avdelning är en mystisk och ond prick som uppenbarligen har arbetat aktivt för att hålla mig borta från Lärocentret. Han är den enda som kan ha förvandlat mina ansökningar till, ja...
Han har helt enkelt sagt till mig att det inte funnits plats, och till Lärocentret att jag inte var intresserad.
Han kan knappast få några julklappar i år... I alla fall inte av mig.

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0