Lall med ligist och Bästefar

Första tiden som ny på en anstalt har man fullt upp med att förklara för sina medfångar varför man sitter inne, hur långt straff man har, var man satt häktad och så vidare. Före min tid kunde fångar enkelt visa dom och förundersökning för varandra för att slippa spekulationer. Nu är det strängt förbjudet. Alla är paranoida. Intagna med oklara historier misstänks vara tjallare eller romantiker. Få kan prata för sig.
Denna anstalt är full av karaktärer. Vissa lyckas ställa till de mest filmliknande dramer.
Senast i raden var Bästefar.
För någon månad sedan kom en äldre iransk man från Uppsala hit. Han blev genast misstänkt för att vara Uppsalapappan, vilket var just en iranier från Uppsala. Därav namnet Bästefar.
Med stirrande ögon, flackande blick och ett flin som antydde att han just gjort något fult i kombination med bristfälliga språkkunskaper hade han inte lätt att övertyga frågvisa medfångar om sitt öde. Det har inte ljusnat med tiden. Han ändrar sin historia för varje person som frågar. Inget stämmer.
Jag och Bästefar bor i samma hus men på olika avdelningar. Ungefär tre dagar i veckan ses vi i anstaltens verkstad. Personligen bryr jag mig inte om vad han gjort. Jag tycker att han är vidrig och ser till att han håller sig på avstånd.
I torsdags satt han trots allt vid mitt bord i verkstaden och sorterade skruvar. Det är något allvarligt fel på honom och efter en kort stund tröttnade en vän på honom.
- Känner du till Uppsalapappan? frågade han.
Bästefar bytte bord. Stämningen blev god. Min vän såg nöjd ut.
Då Bästefars välbefinnande inte bekymrat mig har jag inte ägnat honom en tanke om han inte aktivt stört mig.
Nu har han lyckats fånga min uppmärksamhet.
Dagen efter sprang jag och min frågvise vän in i en liten ligist som bor på samma avdelning som Bästefar. Ligisten menade att jag, hur jag nu blev inblandad, och min vän suttit och trackat Bästefar.
- Han är en idiot. Du ska inte springa hans ärenden, var allt ligisten fick till svar.
Jag varken gillar eller ogillar den lille ligisten, men jag ogillar att han tror att han har som uppgift att medla. Han tror tydligen att jag och min vän sitter och mobbar Bästefar. Gubben har kanske överdrivit en smula och hoppas kunna ställa till problem.
Här inne kan minsta bagatell urarta. Jag tror inte att Bästefar är korkad. Bakom hans seriefigursliknande uppsyn och nervösa beteende lurar säkert en slug, manipulativ djävul.
Vi kommer att ses i verkstaden under veckan. Undrar vad vi har att prata om då?

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0