Skadeskjuten men lite klokare

Min 8-åriga dotter satt bredvid mig och filosoferade vuxet i bilens passagerarsäte.
-Det finns så mycket som förstör miljön.
-Jaa, svarade jag.
Hon fortsatte. -Bensin och sånt.
Hon funderade lite. -Och Kriminalvården!

Kloka lilla unge.

Jag önskar att jag hade fött mina barn in i en perfekt värld. Eller för att inte ta det så långt i alla fall i ett tryggt och rättvist samhälle. Men jag tänker inte lura dem. Det är en svår balansgång att känna trygghet när hemska saker händer och att vara kritisk utan att bli alltför paranoid och misstänksam. Hur lär man sina barn att känna sig trygga i samhället? Jag vet inte, för jag gör det inte. Men självklart vill jag att de ska göra det.
Jag vill inte fostra dem till att bli samhällshatare. Jag skulle vilja lära dem att vara sluga, sociala och vakna. Att se och utnyttja systemets fördelar och ta för sig. Men också att vara medvetna och vaksamma på dess nackdelar.
Skadeskjuten och trevande försöker jag själv anamma det tankesättet.
Jag har lärt mig att inte vara godtrogen och naiv.
Men jag har också lärt mig om kärlek, lojalitet, vänskap, respekt, samhörighet, hjälpsamhet, generositet, tålamod och medmänsklighet. DET vill jag förmedla till mina barn.

/Lillasyster

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0