9 dygn i isolering

Nedan text är tagen från Kriminalvårdens egen hemsida www.kvv.se

Fara för liv

Kriminalvården har rätt att i vissa fall hålla intagna i fängelse avskilda från övriga intagna, bland annat när det är fara för någons liv eller hälsa eller fara för allvarlig skada på anstaltens egendom.

Avskildhet kan också bli aktuell vid misstanke om att intagen planerar en rymning eller är våldsam.

Statistik från 2004 och 2005 visar att den största andelen avskildheter endast varar under mycket begränsad tid. Cirka 55 procent av placeringarna upphör inom två dygn och inom fyra dygn har 80 procent upphört.

Få långa placeringar

I intervallet 5-15 dygn upphör ytterligare cirka 10 procent. I 99 procent av fallen upphör avskildheterna inom tre månader. Intagna som är avskilda under så långa tider är som regel placerade vid någon av anstalterna Kumla, Hall, Tidaholm eller Norrtälje.

Kriminalvården har just nu brist på platser, vilket kan försvåra ändamålsenlig placering av intagna, men enligt Kriminalvårdens generaldirektör Lars Nylén är det inte platsbristen som är orsaken till avskildhet under långa tider.

"Extrema undantag"

- När det gäller den här gruppen intagna handlar det inte i första hand om platsbrist, utan om att Kriminalvården måste kunna garantera säkerheten när det föreligger risk för hot och våld mellan intagna.

- De längre avskildhetsplaceringarna är extrema undantag, säger Lars Nylén.

Statistik från 2004 och 2005 visar att den största andelen avskildheter endast varar under mycket begränsad tid. Cirka 55 procent av placeringarna upphör inom två dygn och inom fyra dygn har 80 procent upphört.


Kommentarer
Postat av: Anka

Förtvivlad, förbannad, förundrad. Kan inte tro att det är sant. Att vi är i Sverige. Att man får göra så här mot en av mina vänner, någon jag tycker väldigt mycket om och som är som du och jag. Vet inte vart jag ska ta vägen, vill ringa någon och skrika och bråka, ta mig ner till Västervik och vända upp och ner på hela anstalten. Sparka på nåt. Men jag vet att det inte är konstuktivt... Jag sätter hoppet till att storebror är stark, och att han tänker på oss som vi på honom. Att han inte glömmer att det finns kärleksfulla människor härute. Även om några av oss känner starkt för att sparka, skrika och ha sönder saker just nu.

2010-02-03 @ 15:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0