Material girl

Stora D växer upp. Hon läser bra och snappar upp allt. Igår ringde hon mig när jag satt på jobbet: "Åh mamma, det är helt fantastiskt! Du har fått ett brev där det står att om du har en tjej som älskar hästar så får du gå med i deras klubb. Är det inte fantastiskt!?"
"Men vännen, det är reklam", svarar jag.
"Nej, det är ett brev", menar Stora D. "Och jag fick ett suddgummi och en affisch!"

Idag ringde hon mig på väg hem från skolan: "Vet du, jag har fått ett SMS. Jag kan få internet i mobilen! Det kostar bara 59 kr i månaden."
"Det är inte aktuellt", svarar jag, "det är bara reklam". "Nej, det är ett SMS. Jag skulle vilja ha internet i min mobil".

Hon är nu ett hungrigt, mottagligt, naivt offer för kommerciell hjärntvätt. Hon slukar reklamen med hull och hår, och tycker att vi erbjuds fantastiska saker. Hon förvånas över mina ointresserade avfärdningar och förstår inte min skepticism. Jag bävar en aning för dagen då Stora D har ett kreditkort och en fyrsiffrig kod. Men förhoppningsvis har hon hunnit lära sig ett och annat innan dess.

/Lillasyster

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0