Klumpeduns

Sommarplitarna ställer till viss oreda. Vanligen börjar dagarna med att en plit låser upp dörren, knackar på och säger "God morgon". De inväntar ett svar för att se att fången inte dött under natten. Igår hände nästan exakt samma sak.
Skillnaden var att vikarierande klumpeduns efter att ha låst upp min dör stövlade in och ställde sig vid sängkanten och ropade "God morgon!".
Jag svarade "Vad i helvete!", öppnade mina två blå och anade siluetten av en Karlsson på taket-figur i motljus. Innan jag hunnit säga någon av alla fula saker hjärnan tänkte hade Karlsson stövlat ut.
Denna morgon började likadant. Jag var med förberedd och skulle just till att försöka upplysa pliten om min syn på privatliv när jag hörde "Vi skulle vilja be om ett urinprov om det går bra". Det var ju bra artigt formulerat med tanke på att jag genom att svara Nej på deras begäran skulle straffas på alla tänkbara vis och några därtill, för så länge som möjligt, och lite till.
Jag följde snällt med. Bekymrade mig inte om att klä på mig mer än ett par tofflor. I urinprovsrummet slängde jag mina boxershorts på en stol och vände mig så att plitarna tydligt kunde se mig urinera i anvisad platsmugg. Den av sommarplitarna som stod närmast stirrade ogenerat på min k*k och frågade "Har du sovit gott..?" med ett trevande tonläge som avslöjade att han bara inte visste hur han skulle bete sig i situationen.
Jag svarade ingenting. Lämnade ifrån mig platsmuggen med kiss och tänkte att man jobbar med det man gillar. Klumpeduns. Det är ett ord som passar in och beskriver alla plitar här utom två. Sommarplitarna är som om de härstammade från ätten Klumpeduns...

/Storebror

Kommentarer
Postat av: Henrik

De flesta plitar, går lätt på Kriminalvårdens systematiska drillning av personalen och tappar totalt humanismen i sitt arbete. Jag gick själv på det ett tag, som tur är så började man allt mer att funka som en normal människa igen och behandla intagna som vanliga människor. En del ser ju morgonväckningen som ett maktredskap och njuter av att kunna tvinga till sig ett svar. Sedan ser jag ett dilemma där några absolut inte vill bli brutalt väckta eller väckta alls och samtidigt några som skulle bli förbannade om man gav fan i att säga godmorgon och tassade ut som om man inte brydde sig ifall de är i livet eller inte.

2010-08-02 @ 23:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0