Ny kontaktperson

Varje intagen har en kontaktperson vars uppgift är att hjälpa till med alla enkla saker som inom kriminalvården blir så krångligt. Eftersom alla är fullständigt vingklippta här inne kan det bli mycket att göra för kontaktpersonerna. Kriminalvården löser detta genom att placera kontaktperson och intagen på olika avdelningar. Den personal den intagne kommer i kontakt med har ingen skyldighet att hjälpa till med något och hänvisar konsekvent till kontaktpersonen som aldrig är anträffbar.
Sedan jag kom till nuvarande anstalt har jag haft tre olika kontaktpersoner. De har presenterat sig för mig vid ett enda tillfälle. Sedan har jag inte sett dem något mer. Idag presenterades jag för min fjärde kontaktperson i raden och konstaterade att jag konsumerat en i månaden utan att ha någon kontakt alls med vederbörande.

Kontaktpersonen som alltså inte känner mig över huvud taget har som uppgift att representera och stödja mig i det så kallade kollegium som hålls om mig var tredje månad. Där ska kriminalvårdsinspektören i samråd med en klienthandläggare och min kontaktperson bestämma sig för om jag utvecklats på något sätt den senaste tiden.

Sedan förra kollegiet har jag rapporterats för att ha varit dryg mot en plit som yttrat sig om mina studier och jag vet att det finns noteringar om att jag hamnat i kollisionskurs med några kurder. Någon bakgrund till detta har jag inte för avsikt att lämna.
Vad jag däremot tänkt berätta är att jag sedan jag kom till anstalten har tagit 22,5 högskolepoäng, ordnat upp min studieplan till och med vårterminen 2012, ordnat det praktiska för att uppfylla kraven för fotboja (§ 58 Kval),min förhoppning är att avtjäna de sista tio månaderna av mitt straff med boja, och att jag sedan två månader är helt nikotinfri.

Landar min lägesrapport i god jord kan det bli så att kriminalvårdsinspektören vitsordar omprövningen av mina villkor för utslussning. Som det ser ut nu få jag inte ha någon fotboja. Anledningen är oklar.
Landar lägesrapporten inte i god jord gör kriminalvårdsinspektören på något sätt som jag inte har föreslagit. Det är en vanlig procedur för kriminalvårdsinspektörer tycker inte om att följa intagnas planer. De vill bestämma själva.
Hade jag haft en kontaktperson som kände mig och mina planer hade den personen kunnat vakta mina intressen där jag inte tillåts att vakta dem själv.
I den bästa av världar...

/Storebror



Kommentarer
Postat av: Stenberg

Det låter som vanligt ganska hopplöst och frustrerande i den där byråkratimaskinen. Det är dock skönt att höra att du har haft några bra och lugna månader. Saknar dig. Hoppas att saker och ting lugnar ner sig igen så du slipper fokusera på en massa skit.

2010-07-22 @ 14:48:39
URL: http://stenbergatsea.blogspot.com/
Postat av: Anna

Usch! Vad är det för konstig värld du har hamnat i? Jag har inte läst allt du har skrivit men tillräckligt mycket för att förstå att kriminalvården inte är vad jag trodde att den var. Kriminalvården? Inte så passande namn....

2010-08-23 @ 21:11:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0