God morgon

Jag vaknar med annalkande nackspärr. Tar mig igenom badrummet i sann Patric Bateman-anda och gläds av tanken på att denna fetisch inte varit möjlig att nära på mycket länge. I köket sitter två av mina grannar och skojar om hur anstaltens sjuksyster försöker få sina besökare att erkänna olika brott. Vi säger god morgon till varandra i kör. Jag är på väg att halka in i deras konversation när jag lyfter blicken från kaffebryggaren till klockan.
08:10 delar anstalten ut morgonens medicin. Vi kallar detta för Metadonproceduren för att kön som bildas består av en och annan ganska sliten figur. I luckan har en serviceminded anställd inom Kriminalvården ställt upp plastmuggar fyllda med vatten för att underlätta inmundigandet av diverse piller. På muggarna står det "URIN" med stora blå bokstäver. Jag sväljer mitt piller torrt med ett leende på läpparna.
När jag återkommer till avdelningens kök har vår städare vaknat. Han är en spenslig nykter alkoholist något över 40, den överlägset mest deprimerade person jag någonsin träffat. Han får Nalle Puhs polare Ior att framstå som en aerobicsinstruktör på Extacy.
Börjar han prata med mig svarar jag så att samtalet stängs. Resulterar inte denna taktik i tystnad går jag.
Samtalet om anstaltens syster vänder. De båda skojarna försöker dra några underhållande klagoramsor ur städaren som inte förstår att han hånas. När jag lämnar samlingen är städaren i full färd med att förfära sig över något som rör hans lön. Skojarna eldar på.

God morgon,

Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0