Fröken Ansvar i samhällets tjänst

Urtvättad före detta marinblå t-shirt föll långsamt i tvättkorgen. Trasiga grå strumpor av före breda och för korta kakifärgade byxor. Kriminalvårdens skrämmande välanvända boxershorts halkade av sist. Jag avbröt visitationen med en konstpaus och ertappade fröken Ansvar med att inte titta mig i ögonen.

På denna anstalt är vi tre fångar som studerar på universitet-/högskolenivå och regelbundet behöver hämta/lämna uppgifter via Internet. Detta sker under så kallad sekundövervakning. I realiteten det att en specialutbildad fångvaktare sitter och följer varje musklick beredd på att grov brottslighet kan begås vilken sekund som helst. Specialutbildningen har lustigt nog inte lärt fångvaktarna något om hur en dator fungerar.

Fyra vakter har behörighet att övervaka högskoledatorn. Tre av dem är så spända att de rycker till varje gång ett nytt fönster öppnas på skärmen. Beteendet resulterar givetvis i en och annan konflikt.

Högskoledatorns värsta övervakare är en kvinna omkring fyrtio på väg upp i kriminalvårdshierarkin. Hon är övertygad om att hon verkar för den goda sidan och är stolt över att vara i samhällets tjänst. Ansvar är ett favorituttryck.
Turligt nog betyder fröken Ansvars stigande rang att det är sällan som hon övervakar just högskoledatorn. Hon cirkulerar däremot i kontorsbyggnaden där besöksavdelningen ligger. De besökare som stöter på fröken Ansvar reagerar vanligen med fasa. Själv har jag lärt mig att ignorera henne trots att hon tar sig väl med friheter.

Efter varje besök tvingas fången i dramat klä av sig alla kläder i ett litet rum övervakat av en fångvaktare. Det är inte alla fångvaktare som roas av denna procedur fast att man för att vara just fångvaktare måste gilla att titta på nakna män till och med när de kissar.
Fröken Ansvar behöver absolut inte följa fångar på klädbyte efter besök för att hon är kvinna och alla fångar här är män. Dessutom är hon mellanchef på väg upp i mellanchefshierarkin vilket innebär att det finns underordnade som ska sköta övervakningen på detaljnivå.

Konstigt nog är fröken Ansvar hjälpsam just när det kommer till stripproceduren efter besök. Senaste gången det hände kom jag på att det faktiskt var konstigt att just hon granskade mig när jag klädde av mig.

Tillbaka bland mina olycksbröder frågade jag om fler hade upptäckt fröken Ansvar med att visa väl stort intresse för klädbytet efter besök. Svaret var som väntat: "Ja".
Man jobbar med det man gillar...

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0