Civiliserat

En av de värsta egoister jag någonsin träffat sitter av ett långt fängelsestraff för omfattande heroinaffärer. Han kom inseglandes på min avdelning för två månader sedan. Jag ogillade honom från första början. Först bara på grund av hans kulturella bakgrund men ju mer jag lärde känna denna juvel ju större blev mitt förakt.
En intelligent egoist försöker ge sken av att vara generös. Jag är övertygad om att det är en långt mer effektiv taktik om syftet är att tjäna sig själv. Denna värsta egoist jag någonsin träffat visar inga sådana ambitioner.
Han tar väl mycket plats i det gemensamma kylskåpet. Är väl snabb att ta för sig. Samlar extra frukt och sallad från avdelningens gemensamma köksleverans. Ockuperar tvättstugan. Telefonen. Fan han är överallt och rotar och alla som kommer i hans väg blr allt mer irriterade.
Nog för att det är aktuellt att göra sig hemmastadd på en plats man ska spendera en hel del tid, men på en anstalt bör man inte bete sig som om man var i sitt eget vardagsrum. Man är nämligen gäst i alla grannars vardagsrum som alla grannar ser det och en objuden gäst i samhällets väntrum som plitarna ser det.
Övertygade om att Egoisten skulle göra bort sig mycket snabbt valde vi Egoisten till förtroenderådsordförande. Visst bar det av i rätt riktning men han gjorde sig inte bara omöjlig med personalen. Van att bestämma och ovan vid mänskligt umgänge bortom narkomaner beroende av hans heroin blev han allt mer enerverande för omgivningen. Han var oförstående inför det faktum att ingen tycktes intresserad av hans bästa utom just han själv. Omgivningens oengagerade beteende förvirrade honom.
I veckan satte Egoisten plötsligt upp ett schema över hur avdelningens två telefoner skulle disponeras under kvällstid. Det var inget uppskattat tilltag och listan åkte ner lika plötsligt som den sattes upp. Förfärad över försvinnandet skrek Egoisten ut sin frustration med en arg lapp på anslagstavlan. Arga lappar uppskattas lika mycket i fängelsemiljö som i tvättstugan. Min vägg-i-vägg-granne tröttnade först av alla, plockade ner den arga lappen, hörde Egoisten säga "fi**a" och gav honom stryk per omgående.
Alla saknar min vägg-i-vägg-granne. Egoistens frånvaro uppskattas märkbart.

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0