Dagens rätt - Vålulle

Jag stod och läste veckans matsedel när avdelningens vietnames kom fram till mig.
- Idag, bra mat? frågade han och pekade på fredag eftermiddag. Det stod vårrulle.
Skitkul tänkte jag.
- Vålulle, springroll, tänkte jag högt.
Förbipasserande medfånge började asgarva, troligen åt mitt uttal på "vålulle". Vietnamesen förstod inte ett smack och såg förnärmad ut.
Det var ju inte meningen att vara elak så jag kände att det var läge att skärpa sig.
Minnet är bra fascinerande. Plötsligt såg jag en meny från restaurang East, tidigt 00-tal, i mitt inre; "Nem, vietnamesiska vårrullar".
- Du vet som ni äter i Vietnam,"Nem"?, försökte jag.
Vietnamesen tappade hakan i golvet.
- Fast utan salladsblad att rulla in vårrullen i och ingen sweet-chili-sås att doppa i. Och så tänk vårrulle gjord på Wettextrasa istället för era krispiga små...
Vietnamesen var fortfarande i chock. Han fattade inget mer än "Nem".
- Som Nem, men inte samma? sa han.
Vart fan kom denna minnesglimt ifrån tänkte jag men ruskade det av mig innan det blev alltför djupt.

/Storebror

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0