Vård och medicin

Ur ett etiskt perspektiv är jag för medicin. Jag tycker allt som kan tänkas göra tillvaron bättre för människor i största allmänhet är bra. Denna filosofi kan te sig knepig i min nuvarande verklighet. Här inne är det inte så noga med vem som medicineras med vad så länge medicinen inte innehåller varken benzodiasepiner eller kodein.

Min inte så lite enerverande granne ABCD medicineras flitigt. Han är en mycket intensiv person och antas därför ha ADHD. ADHD behandlas med bland annat Concerta,vilket är en amfetaminliknande medicin. Effekten på personer som inte har ADHD är knappast lugnande och gissningsvis har ABCD inte ADHD. ABCD blir nämligen fullständigt hysterisk av sin ADHD-medicin.

De senaste dagarna har ABCD känt sig orolig. Detta har han försökt bota med sin amfetaminbaserade ADHD-medicin, otippat nog med smått katastrofala effekter. Efter tio timmars frenetiskt städande, varav sju timmar bestod i vilt dammsugande, skar det sig med avdelningens turk. Kanske var turken trött på vår tjackpåtände städare eller var vår tjackpåtände städare trött efter allt städande. Antalgligen var det en mördande kombination. Vilken anledningen än var träffade skiten fläkten och ABCD's rörelsemönster tog formen av en sprattelgubbe samtidigt som han skrek och gapade som arga grannen i en 'Anderssonskans Kalle'-film.
- Ett ord till och det smäller utav bara helvete det lovar jag dig, gastade ABCD till turken som avbröt gång på gång.

Ramsan upprepades utan att det blev någon smäll. Istället blev ABCD plötsligt djupt ångerfull.
- Det där var väl onödigt, sa han i ett tonläge som om han pratade men en hund och som om det var turken som just hävt ur sig löften om våld.

Turken tog det hela med ro. Kanske för att han är till åren och ganska klok, eller kanske för att han är klok nog att undvika en fight med en psykotisk tjackpåtänd mördare. I vilket fall avtog den värsta hetsen. Båda mina vägg-i-vägg-grannar skrattade hånfullt och drog sig ut ur sina celler.
- Nuu håller du käften, härmade den förste som fick luft och gjorde en utomordentlig parodi på ABCD's rörelsemönster.
- Innan det smäller utav bara helvete, fyllde granne nummer två i och fortsatte motorikparodin.

"Två breakdansare som mobbar en utvecklingsstörd" tänkte jag och log.
Ur ett etiskt perspektiv är jag emot att låta obildade vakta sjuka som är i behov av professionell hjälp. Att låta obildade fylla sjuka med medicin de inte behöver är jag också emot. Det måste göra så oerhört mycket skada. Den sjuke förväntas att bättra sig i en miljö full av kulturkrockar, hot och våld, felmedicinerad så att han är amfetaminpåtänd. Den sjuke hamnar givetvis i riktigt konstiga situationer på grund av både sin sjukdom och den felaktiga medicinen. Resultatet blir en ansenlig mängd rapporter om misskötsamhet vilket i sin tur resulterar i att det som kallas utslussning helt uteblir. Ut släpps den sjuke, som i detta fall är mördare, med en klassisk täckjacka och en spark i häcken. Sex år och åtta månader av kemisk och psykisk tortyr blandat med en del stryk har troligen inte gjort detta psykfall mindre farlig...

/Storebror

Kommentarer
Postat av: niklas

kriminalVÅRD anyone?

2011-01-17 @ 19:48:36
Postat av: Mia

Jag har länge tvekat på svensk kriminalvård, jobbade ju själv en sommar på köket i fängleset. Men när jag läser din blogg som dessutom är oerhört bra skriven, känner jag sån empati med dig och med alla som sitter där. Du som inte ens skulle vara där heller. Kram

2011-01-23 @ 13:40:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0